UNIT 17: HASIL TERNAKAN KITA

MENDENGAR DAN BERTUTUR

Objektif pembelajaran:
v  Murid bertutur menggunakan ayat gramatis dalam situasi formal secara bertatasusila berdasarkan teks dan gambar.
v  Murid mendapatkan maklumat daripada teks dan gambar.



Kejora dan bapanya, Encik Ali, berkongsi minat yang sama. Mereka suka memancing di masa lapang. Mereka bercadang untuk menternak ikan Tilapia tetapi tidak mengetahui cara-caranya. Oleh itu, Kejora dan ayahnya mencari pengetahuan tentang penternakan ikan tilapia.









MARI UJI MINDA!

Berdasarkan gambar di bawah, pilih jawapan yang tepat bagi dialog yang sepatutnya dijawab oleh Encik Amirul.




Perbualan antara Kejora dan Encik Amirul.




A. Hai Kejora, maaf saya tidak tahu apa apa berkaitannya. Awak boleh bertanya kepada orang lain.

B. Selamat pagi Kejora. Ya, tiada masalah! Sudah tentu boleh. Baiklah, pertama sekali saya akan menerangkan kepada kamu berkaitan ikan Tilapia dahulu. Mari, saya tunjukkan kepada kamu kolam ikan tersebut. 

C. Saya sibuk. Lain kali sahaja.

D. Baiklah, tetapi menternak ikan Tilapia amat sukar dan akan memenatkan kamu. Lebih baik kamu ubah fikiran.





MEMBACA

Objektif pembelajaran:
v  Murid dapat mendeklamasikan sajak dengan baik.
v  Murid dapat menyatakan maksud setiap rangkap sajak.


Sajak ' Aku Pengusaha Puyuh'.



Maksud setiap rangkap dalam sajak.


Rangkap 1

Dalam rangkap yang pertama, penyajak menyatakan bahawa beliau akan berusaha keras demi mengusahakan perniagaan puyuhnya kerana beliau percaya bahawa rezeki itu ada di mana-mana.


Rangkap 2

Penyajak menyediakan habitat yang cukup sempurna untuk puyuh-puyuhnya kerana beliau inginkan hasil yang terbaik dalam perniagaannya.


Rangkap 3

Selain menyediakan habitat yang sempurna, penyajak juga memberikan makanan yang terbaik kepada puyuh-puyuhnya dengan harapan puyuh-puyuhnya semakin sihat. Hal ini dapat menjadikan penyajak seorang pembekal daging dan telur puyuh yang berkhasiat dan segar.


Rangkap 4

Penyajak mendedahkan beberapa kebaikan puyuh terhadap diri kita seperti melancarkan perjalanan darah dalam badan serta menguatkan tulang. Oleh itu, diri akan menjadi lebih sihat dan dapat hidup bahagia di sisi keluarga.


Rangkap 5

Perniagaan puyuh ini menjadi punca sara hidup kepada penyajak dan beliau akan terus berusaha  demi memajukan lagi perniagaanya. Beliau gembira kerana titik peluhnya selama ini membuahkan hasil.





MARI UJI MINDA!



a)   Pada pendapat anda, haiwan apakah yang dapat diternak oleh penyajak selain puyuh? Terangkan jawapan anda.

b) Nyatakan maksud 'nun jauh dari hiruk-piruk' di baris keempat dalam rangkap kedua. 











Bibliografi

Muhammad Zhafran. (2009). Panduan Asas Penternakan Ikan Tilapia. Negeri Sembilan: Ebook.


Nik Safiah Karim et al.(1986). Tatabahasa Dewan Jilid 1: Ayat. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Siti Sarah Binti Abdul Malek, Nurfarah Lo Binti Abdullah, Sarawati Binti Tumiran. (2014). Bahasa Malaysia Tahun Lima. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.














   














Popular posts from this blog

UNIT 16: KEJAYAAN TANAMAN KITA